söndag 27 juni 2010

Hey, Soul Sister

My soul sister is here. MAJA ÄR HÄR! Hon sover här bredvid mig i just denna stund. Overkligt.

3 veckor kvar.

lördag 26 juni 2010

California Gurls

Jag hade förra helgen (som sagt: uppdatering. INTE min grej) en toppenhelg i Malibu med min California Gurl Becca! JAG SÅG MIN FÖRSTA KÄNDIS, om man bortser från Jonas Brothers, killen från serien "På heder och samvete". Det ni!
Vi hann även med att se en dansuppvisning, koppla av på stranden, shoppa i Santa Monica och åka till Universal Studios, YAY!

torsdag 17 juni 2010

Tik Tok

Jag måste skriva något så ni vet att jag lever.

JAG LEVER!

Och jag har kul. Har sen sist inte gjort några nya spännande saker men jag trivs och njuter av det fantastiska vädret, vackra miljön och härlig poolkultur.
Eller jo, lite spännande saker händer. Igår träffade jag på två härliga typer vid namn Andreas och Victor, från Värnamo.
Andreas är en barndomskamrat. Vi åkte ner mot Laguna Beach, upp till Top of the World, vidare till Newport Beach Pier och sedan tillbaka längs med PCH (Pacific Coast Highway) för att stanna till på Yogurtland (så nu är även de medlemmar i min nystartade klubb: "I <3 yoggiland". Ska börja trycka upp t-shirtar nästa vecka).

Vi har haft lite härligt besök från San Fransisco också (eller lite söder om San Fran).

Jag har besökt Saddleback Church igen, ensam denna gång. Jag hade då aldrig trott för ett år sedan att jag skulle stå där och sjunga Ropa till Gud (fast på engelska såklart!) tillsammans med 3000 andra personer i en fullsatt lokal. Det var oerhört mäktigt.

I helgen åker jag troligtvis upp till Becca för att göra det man gör i Malibu, vilket är ALLT och inget. Jag vet inte våra exakta planer, desto mer spännande dock. Spontana händelser blir ofta oförglömliga minnen.

Klockan tickar på och tiden flyger iväg som aldrig förr. Tanken på att jag bara har fyra veckor kvar börjar göra mig lite vemodig och oerhört exalterad på samma gång.

8 dagar kvar tills Maja intar staterna.

Frank Sinatra - I get a kick out of you

måndag 7 juni 2010

"I say it is better to be content with what little you have.
Otherwise, you will always be struggling for more,
and that is like chasing the wind"
Ecclesiastes 4:6 (Predikaren 4:6)

söndag 6 juni 2010

Somewhere Over The Rainbow

Torsdag 3 juni
En snabb date på Yogurtland med Peggy Sue.

Fredag 4 juni
Idag medverkade jag på Majas student. Via skype. I två timmar. Haha! Det kändes nästan som jag var där på plats. Hann prata med släktingar, vänner och familj. Underbart!
Jag måste medge att det är inte det lättaste att veta om att man missar en av de största milstolparna i sin systers liv. Men om 19 dagar kommer hon hit och då ska jag fira henne stort. Det går inte att göra annat här i USA. Allt är STORT!

Följde med Peggy och Frida till Spectrum. Där spenderade vi tiden med att äta middag, äta yogurtglass, se "The Killers" på bio (en film jag kan rekommendera) och få ett långt nästintill pinsamt skrattanfall på Target helt utan anledning. Härlig kväll.

Tydligen hade jag kunnat infinna mig på en midsommar-fest för svenskar hemma hos Maria Montazami denna kväll. OM JAG HADE VETAT OM DET!

Lördag 5 juni
Denna förmiddag blev det lite vila på stranden. Här i södra Kalifornien vaknar vi upp med ett tunnt molntäcke på himlen (så kallat "the Marine-layer"). Det försvinner oftast framåt lunch där jag bor, men åker man närmare kusten så ligger det ibland kvar tills eftermiddagen, vilket det gjorde idag. Så det blev inte så mycket till sol, men jag njöt av värmen och ljudet av vågor.
På kvällen fick jag finbesök av Becca. Vi åt god middag, badade i jacuzzin och såg den nya "Sex And The City"-filmen (INTE en film jag kan rekommendera).

Idag (Söndag 6 juni, svenska nationaldagen)
Jag och Becca lagade till svenska pannkakor till frukost, sen bar det av mot Saddleback Church för min del, Malibu för Becca.
Efter det blev det en snabb lunch på Corner Bakery Café med Peggy Sue.
Jag mår inte helt hundra idag - tung i huvet och tom på energi, även fast jag ätit - så eftermiddagen tillbringades ute i hammocken med en bok. Jag tog en promenad med Lily efter lite sömn.

Jason Castro - Over The Rainbow

tisdag 1 juni 2010

Den senaste helgen har jag:
  • besökt stranden
  • gjort en pannkakstårta
  • sovit över hos Peggy (ett dygn med mycke basket, film, alfapet, sol och glädje!)
  • sett Prince of Persia (en film helt i min smak)
  • shoppat lite smått på Spectrum
  • tagit en lång cykeltur ner till stranden med Greg och Emma (helt klart en av de bästa upplevelserna den här våren, naturen är så otroligt vacker och saknaden efter att cykla var större än jag hade trott)
  • spelat Basket. Min nya hobby

måndag 31 maj 2010

L.A. Baby

FÖRRA HELGEN (jag ber om usräkt för min frånvaro från denna blogg):
Torsdag 20 maj
Jag började morgonen med att gå en snabb promenad med Lily. Därefter blev det ytterligare en promenix ner till tågstationen. 1 timme och 20 minuter spenderades med att skriva brev och läsa bok tills jag slutligen kommit fram till L.A. Union Station. Där skulle jag börja min värsta möjliga bussresa hittills.

Korta versionen: LA's busssystem är inte det smidigaste.

Långa versionen: Jag letade mig fram till Bus Plaza, kunde dock inte hitta min buss så frågade ett par stycken som inte hade någon aning om vilken buss jag pratade om. En kvinna som jobbade för Metro förklarade för mig att jag skulle gå till andra sidan av en byggnad för att hitta den, vilket jag gjorde. Men icke sa nicke. Ännu ett stort frågetecken tycktes skymta fram i pannan. Frågade runt lite till utan några som helst svar. När jag styrde stegen tillbaka mot stationen började en man springa ikapp mig och sa att jag skulle gå till andra sidan vägen för att hoppa på vilken buss som helst och sedan hoppa av vid Hill Street där jag skulle hitta min buss.
Jag gick på en buss och berättade för busschaffören om mitt problem. Chauffören sa att jag hade fått helt fel uppgifter av den mannen. Hon ringde några samtal (medans hon körde som en tok genom LA Downtown) och försökte lista ut var jag skulle gå av. Hon sa att hon skulle släppa av mig vid ett annat ställe där hon "trodde" att en buss till Santa Monica skulle gå förbi. Det var först nu som jag började bli riktigt nervös. Jag hoppade av mitt i LA Downtown (tack och lov att det var förmiddag, annars är det ett ganska farligt område). En bön till Gud och min buss dök upp ett par minuter senare! Väl på bussen insåg att jag faktiskt ska byta en gång till, som tur var mötte jag en snäll tysk com också skulle till Santa Monica College så vi samåkte, och otrligt nog var jag där tio minuter tidigare än vad jag hade trott.
Jag lunchade med Becca x 2 på ett jättemysigt café, och sedan följde jag med på Beccas danslektion.
Efter det blev det fika på Starbucks, för att sedan skjutsa hem några väninnor till Hollywood.
Kvällen spenderades hemma hos Becca i Malibu med prat och skratt och annat.

Fredag 21 maj
Frukost på Starbucks. Sen vidare till Venice Beach där vi såg ett utomhusgym, fem polisbilar och flertalet människor som försökte sälja marijuana. Det blev även lite filmproduktion och photoshoot på stranden.

Vi besökte även ett shoppingcentrum i Glendale, Americana.
På kvällen blev det grillning, jacuzzidopp och sånghäng hos Ahlenius i Hollywood. Jättemysigt!

Lördag 22 maj
Becca och jag begav oss ner mot O.C. Det är svårt att beskriva den känslan jag hade när vi åkte på Pacific Coast Highway med neddragna fönsterrutor, såg surfarna glida på fina vågor och lyssnade på The Beach Boys. Men den känslan var unik och underbar!
Vi stannade till på IKEA och åt lunch - potatismos och köttbullar med lingonsylt. Vi köpte även hem lite gott svenskt såsom lantchips, ballerina, marabou mjölkchoklad och päroncider.
Kvällen spenderades hemma med Greg som bjöd på magnifika hamburgare. Vi tog även ett dopp i jacuzzin och hyrde två filmer (som vi inte såg, då vi båda var helt slutkörda redan kl 10.30 på kvällen.).

Söndag 23 maj
Började dagen med att äta frukost och cruisa runt i en convertable i Laguna Beach. Greg tog oss även till The Top of the World - en jättevacker utsiktsplats.
På eftermiddagen åkte vi till Saddleback Church.

SLUTSATS: Det har var en av de bästa helgerna hittills!

onsdag 19 maj 2010

School's Out

Fredag 14 maj: Filmkväll med girlsen. Barbie - Rapunzel.

Lördag 15 maj: Jag hämtade upp Peggy, vi stannade till på Starbucks och köpte lite frukost för att sedan äta den i Dana Point Harbor. (Jag visade henne bordet Maria Montazami satt vid för ett par veckor sedan, haha.)
Därefter åkte vi vidare på Pacific Coast Highway mot Laguna Beach och stannade till på en vacker strand. VI SÅG DELFINER! Livs levande delfiner som simmade längs med kusten. Fantastiskt vackert. Värdet var dock halvdant, men vi blev kvar ett par timmar och bara pratade. Det finns inget bättre än att bara koppla av helt på en strand. Att havet kan ha en så lugnande inverkan på en är svårt att förstå. Men det är ju vetenskapligt bevisat att människor som bor nära vatten är lyckligare.

Söndag 16 maj: Saddleback Church. Ännu en gång. Ännu en gång lika inspirerande.
Sedan blev det ett besök på Mission Viejo Mall, för att sedan åka hem och plugga det sista inför mina Finals.

Måndag 17 maj: Mitt Final Exam i Matte gick av stapeln. Min professor hade köpt med munkar till alla. Haha! Väldigt avslappnat, och provet var inte så svårt. Det är skönt att ha det ur vägen.

Tisdag 18 maj: Jag hade min muntliga presentation i spanska. Det var längesedan jag var så nervös som idag. Men jag kan meddela herrskapet att det gick bra.
På kvällen blev det till att fira med Peggy och en ny bekantskap, Frida. Vi åkte till Ruby's Diner för att äta middag. Peggy, söt som hon är, gav mig ett "Congratulations on your graduation"-kort och ett Starbucks-card (WOW). Jag blev så glad att ag fällde en tår.
Så nu är skolan äntligen över. 60 dagar kvar att njuta på. Sen blir det till att komma hem och göra någonting.

torsdag 13 maj 2010

A Run in the Sun

Igårkväll hade jag en "dubbeldate" (om man nu kan säga så när man möter upp TVÅ andra personer?!) med Peggy och Marli på Yoggiland - the place to be.
Mycket trevligt må jag säga. Rullade i princip hem efteråt (vilket faktiskt är sant då bilen rullade mig hem), men gott var det allt.

Började denna torsdag med en joggingtur, ett dopp i poolen, frukost i solen och ett långt telefonsamtal med mor min. En underbar start på dagen helt enkelt.

(Synd bara att man missade att förbanda till Samuel Ljungbladh.)

tisdag 11 maj 2010

Dancing With The Stars

Another final exam is over. Spanska nr. 1 (skrivdelen), superskönt!
Jag pratade med pappa i telefon, tog en promenad med Lily och en välbehövd dusch. Allt detta plus provet på mindre än 3 timmar = GOOD JOB MANDY!

Dancing With The Stars. Nicole och Dereks magiska koreografi, Paso Doble i 50-talsanda (hur man nu lyckas med det?!)